Gmina Rozogi znalazła się w gronie najlepszych polskich samorządów pod względem aktywności

i determinacji w zdobywaniu unijnych grantów.

Wiedzą jak zdobywać kasę

Samorząd rozoski, jeden z najmniejszych w powiecie szczycieńskim, z niewielkim budżetem, ma kolejne powody do dumy. Jako jedyny z powiatu szczycieńskiego i jeden z trzech z województwa warmińsko-mazurskiego znalazł się w pierwszej setce gmin wiejskich w Polsce najskuteczniej wykorzystujących unijne środki.

Opublikowany niedawno ranking „Rzeczpospolitej” powstał na podstawie danych o dochodach budżetowych pochodzących z funduszy unijnych oraz wielkości przyznanego wsparcia unijnego w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Wartość pozyskanych przez gminę Rozogi środków w 2008 r. wyniosła blisko 150 zł w przeliczeniu na jednego mieszkańca, co pod tym względem sytuuje ją na 26. miejscu w kraju. Łącznie od 2008 roku samorząd rozoski zrealizował, bądź rozpoczął realizację 10 projektów z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na kwotę 1,07 mln zł. Kolejne zatwierdzone już dwa projekty czekają na podpisanie umowy. Ich wartość wyniesie ponad 700 tys. zł. Do tego dochodzi jeszcze jeden projekt o wartości 305 tys. zł z Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich – Program Integracji Społecznej. Te kwoty na tle niewielkiego budżetu małego samorządu, w którym dochody własne stanowią zaledwie 15%, są imponujące.

Wójt Józef Zapert nie ukrywa satysfakcji: - Wynik mówi sam za siebie – podsumowuje krótko. Zwraca uwagę, że przy tworzeniu i realizacji projektów zaangażowanych było wiele osób z różnych środowisk, m.in. urzędnicy, nauczyciele i duchowni. Największą satysfakcję, spośród zrealizowanych projektów, sprawił mu ten dotyczący edukacji kulturalnej. Obejmował on m.in. wyjazdy do kin, teatrów czy filharmonii, zarówno dzieci, jak i dorosłych.

- Wielu z dorosłych naszych mieszkańców po raz pierwszy w życiu odwiedziło Teatr Wielki w Warszawie czy Teatr Muzyczny w Gdyni – cieszy się Józef Zapert. Bardzo pożyteczny okazał się też projekt umożliwiający podniesienie kwalifikacji przyszłym absolwentom. Dzięki niemu kilkudziesięciu uczniów zdobyło prawo jazdy.

Jaką wójt ma receptę na sukces w pozyskiwaniu środków unijnych?

- Niezbędne jest zaangażowanie lokalnej społeczności i wytrwałość – odpowiada. Nie wszystkie projekty przechodzą za pierwszym razem. – Analizujemy wtedy przyczyny, poprawiamy wniosek i zgłaszamy go ponownie, aż do skutku - dodaje.

WYBRANE PROGRAMY

Z unijnych środków pozyskanych w ramach kapitału ludzkiego gmina Rozogi zrealizowała, bądź realizuje m.in. poniższe projekty:

• „Lekcje małej architektury” - 56 uczestników zapoznawało się m.in. z podstawowymi rodzajami i stylami ogrodów, zasadami doboru materiału roślinnego, elementami małej architektury oraz urządzaniem i pielęgnacją ogrodu.

• W następnych programach „Komputerowe ABC” i „Z komputerem na Ty” uczestniczyło dwa razy po 45, a w „Pierwszej pomocy od A do Z” - 36 osób. Największe grono osób objął projekt „Partnerstwo na rzecz rozwoju edukacji kulturalnej w gminie”, w którym dla 471 mieszkańców zorganizowano wyjazdy do teatrów i filharmonii.

• W projekcie „Droga do kariery dla potrzeb rynku pracy” 48 uczniów Zespołu Szkół w Rozogach miało okazję podnieść swoje przyszłe kwalifikacje zawodowe, m.in. ukończyć kurs prawa jazdy kat. B, a w „Pożytecznie i wesoło spędzać czas wolny ze szkołą” 55 uczniom podstawówki w Farynach stworzono możliwość twórczego zagospodarowania wolnego czasu po zajęciach szkolnych. 45 uczniów szkoły podstawowej i ogólniaka w Rozogach w ramach programu „Cudze chwalicie swego nie znacie” rozwijała zainteresowania, poznając walory przyrodnicze i kulturalne bliższego oraz dalszego otoczenia.

• W projekcie „By żyło się lepiej” uczestniczy 39 osób, spośród tych, które korzystają z pomocy społecznej. W ramach zajęć prowadzona jest m.in. terapia rodzinna i psychospołeczna, a także odbywają się działania wspierające z udziałem doradcy zawodowego.

• Od września br. rozpocznie się realizacja programu „Chcemy nie tylko być, ale i pięknie i mądrze żyć”, w którym uczestniczyć będzie 124 gimnazjalistów. Jego celem będzie m.in. zwiększenie aktywności społecznej uczniów, rozbudzenie wiary we własne siły i umiejętności, rozwój świadomości ekologicznej i praktyczna nauka języka angielskiego.

• Na rozpoczęcie czeka też projekt dotyczący wyrównywania szans edukacyjnych, którym zostanie objętych 290 uczniów z Rozóg, Dąbrów i Klonu. Efektem jego realizacji ma być m.in. zmniejszenie liczby uczniów zagrożonych problemami psychologicznymi, pedagogicznymi i logopedycznymi oraz patologiami społecznymi.

(o)/fot. archiwum